Απόκριες 2015

19 April 2015
Απόκριες 2015

Το γαϊτανάκι είναι ένα από τα λίγα έθιμα που διατηρούνται αυτούσια στις μέρες μας. Το γαϊτανάκι ήρθε στην Ελλάδα από τον Πόντο και την Μικρά Ασία. Η λέξη γαϊτανάκι είναι...

Σχ. Έτος 2013-14

 

war thanasi

Τι Έκανες στον Πόλεμο, Θανάση;

Ελλάδα  ?  1971  ?  Ντίνος Κατσουρίδης  ?  85΄

 

Κατά την περίοδο της γερμανικής κατοχής, ο Θανάσης, ένας φιλήσυχος εργάτης σε επιταγμένο από τους κατακτητές εργοστάσιο, κοιτάζει μόνο τη δουλειά του και το πώς θα εξοικονομήσει λίγο φαγητό. Ο Θανάσης θα βρεθεί στο δικαστήριο υπερασπιζόμενος τον ταβερνιάρη της γειτονιάς, θα καταδικαστεί όμως ο ίδιος για ψευδορκία σε είκοσι μέρες φυλάκιση και θα βρεθεί στο ίδιο κελί με πατριώτες αντιστασιακούς. Ανάμεσά τους είναι και ο γνωστός Ιβάν. Όλοι μαζί αποφασίζουν να δραπετεύσουν πλην του Θανάση που μένει μόνος στο κελί. Όταν ο διοικητής των Γερμανών ζητάει να του φέρουν τον Ιβάν για ανάκριση, ο υπεύθυνος της φυλακής έντρομος διαπιστώνει την απόδραση και παρουσιάζει τον Θανάση στη θέση του Ιβάν?

Στην ταινία πρωταγωνιστεί ο αείμνηστος Θανάσης Βέγγος στο ρόλο ενός ανθρώπου που από την κακομοιριά και την ηττοπάθεια περνάει στη μαχητικότητα και την αξιοπρέπεια. Η ταινία (που γυρίστηκε την εποχή της επταετούς δικτατορίας στην Ελλάδα) δεν περιγράφει απλά αυτά που πέρασαν οι Έλληνες υπό τον ζυγό των Γερμανών, αλλά υπαινίσσεται και όσα υπέφεραν εκείνη την περίοδο από την χούντα.

 

 Dr Strangelove

 

Dr Strangelove

S.O.S. Πεντάγωνο καλεί Μόσχα

Βρετανία  ?  1964  ?  Στάνλεϊ Κιούμπρικ  ?  95΄

 

Στο απόγειο του Ψυχρού Πολέμου, παράφρονας Αμερικανός στρατηγός διατάζει τα βομβαρδιστικά του να εξαπολύσουν πυρηνική επίθεση εναντίον της Σοβιετικής Ένωσης. Στην προσπάθεια να αποτραπεί πυρηνικός πόλεμος, ο Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών καλεί σε έκτακτη συνεδρίαση διπλωμάτες και στρατιωτικούς, συμπεριλαμβανομένου του ειδικού επί πολεμικών θεμάτων, ιδιοφυή Γερμανού επιστήμονα και πρώην ναζί, Dr Strangelove. Και ενώ το Πεντάγωνο καλεί τη Μόσχα να αντιμετωπίσουν από κοινού την έκρυθμη κατάσταση, πληροφορείται την ύπαρξη ενός ανεξέλεγκτου μηχανισμού ρωσικών αντιποίνων, ικανού να αφανίσει ολόκληρη την ανθρωπότητα. Ο κόσμος τινάζεται τελικά στον αέρα...

Κατά παράδοξο τρόπο, αυτό δεν είναι το πιο τρομακτικό κομμάτι της ιστορίας. Μετά την καταστροφή, οι δύο Μεγάλοι συνεχίζουν τα αλληλο-κατασκοπευτικά τους σχέδια σαν να μη συνέβη τίποτε, ενώ ο ειδικός σύμβουλος των Αμερικανών, ο «περίεργος» Dr Strangelove, προτείνει πρόγραμμα επιβίωσης και - μέσα σε απόλυτη υστερία - ζει το θαύμα της «αναγέννησής» του.

 

 My Left Foot

 

My Left Foot

Το Αριστερό μου Πόδι

 Ιρλανδία, Βρετανία  ?  1989  ?  Τζιμ Σέρινταν  ?  103΄

 

Πρόκειται για τη μεταφορά στη μεγάλη οθόνη της αυτοβιογραφίας του Ιρλανδού ζωγράφου και συγγραφέα Christy Brown, ο οποίος έπασχε από εγκεφαλική παράλυση που του επέτρεπε να κινεί μόνο το αριστερό του πόδι. Η ταινία πραγματεύεται τη σύντομη ζωή του μεταφέροντας με μοναδική πειστικότητα τις καθημερινές δυσκολίες, τον αφιλόξενο κοινωνικό περίγυρο, την ελπίδα-πίστη της μάνας και τη δύναμη της αγάπης.

Ο Christy Brown σε σημείωμα που είχε γράψει για τους θεατές της ταινίας αναφέρει: «Δεν είμαι ιδιαίτερα συμπαθητικός τύπος, είμαι νευρικός, το χιούμορ μου είναι αιχμηρό και το γέλιο μου τρομώδες και συχνά νιώθω το μυαλό μου να κατακλύζεται από αδιευκρίνιστες καταιγίδες. Ίσως φταίει και η ιρλανδική μου καταγωγή. Είμαστε ζόρικος λαός και έχουμε περάσει ζόρικες καταστάσεις. Όπως θα δεις και στην ταινία, η φτώχεια ήταν ανελέητη. Αυτές οι καταστάσεις όμως πολλές φορές είναι καταλύτης για την ανάδειξη ηρωικών μορφών. Και δεν αναφέρομαι σε μένα αλλά στη μητέρα μου. Αυτοί είναι ήρωες, κυρίες και κύριοι, και όχι ένας ανάπηρος που κατάφερε να μουντζουρώσει μερικά χαρτιά με το πόδι του και να θεωρηθεί φαινόμενο.»

 

 One Flew Over The Cuckoos Nest

 

One Flew Over The Cuckoo's Nest

Στη Φωλιά του Κούκου

ΗΠΑ  ?  1975  ?  Μίλος Φόρμαν  ?  133΄

 

 

Ο Randle McMurphy, ένας περιθωριακός, εξυπνάκιας και επαναστάτης φυλακισμένος, εισάγεται σε ίδρυμα προκειμένου να αξιολογηθεί η κατάσταση της ψυχικής του υγείας. Η σχέση του με τους υπόλοιπους ασθενείς - αρχικά αδιάφορη - αρχίζει να αποκτά βάθος και ουσία καθώς προσπαθεί να τους βγάλει από το τέλμα στο οποίο βρίσκονται εξ αιτίας ενός συστήματος θεραπείας που δεν έχει στόχο την καλυτέρευση, αλλά τη συντήρησή τους σε κατάσταση αποχαύνωσης και φόβου. Ο McMurphy, έχοντας την άποψη ότι η θεραπεία της αρρώστιας τους είναι η απόκτηση κινήτρων και έμπνευσης, γίνεται γι? αυτούς ο σύνδεσμος με όλα αυτά που θα ήθελαν να κάνουν αλλά για κάποιο λόγο δεν τολμούν.

Η Φωλιά του Κούκου είναι μια αλληγορία. Το θέμα της δεν είναι οι συνθήκες διαβίωσης στα ψυχιατρεία ή το αναποτελεσματικό των τρόπων θεραπείας, αλλά η φυλάκιση του ελεύθερου πνεύματος, η καταστρατήγηση της ελεύθερης βούλησης, η ισοπέδωση της προσωπικότητας.

 

 Mary Max

 

Mary and Max

Μαίρη και Μαξ

Αυστραλία  ?  2009  ?  Άνταμ Έλιοτ  ?  92΄

 

Η Mary είναι 8 χρόνων και ζει στην Αυστραλία. Η ζωή της είναι γεμάτη ερωτηματικά, χωρίς φίλους, σε μια οικογένεια που δεν της παρέχει υποστήριξη και σωστή καθοδήγηση. Μέχρι που μπαίνει στη ζωή της ο 45χρονος κύριος Max που ζει στη Ν. Υόρκη, πάσχει από σύνδρομο Asperger και η μοναξιά του δεν διαφέρει πολύ απ? αυτή του μικρού κοριτσιού. Η Mary και ο Max μοιάζουν. Ζουν και οι δύο σ? έναν κόσμο που τους απορρίπτει καθημερινά. Σύντομα η επικοινωνία τους θα γίνει λόγος ύπαρξης, θα αποτελέσει προσωπική όαση και θα δώσει ένα νόημα στην πληκτική και περιθωριοποιημένη ζωή τους. Μέσα από την αλληλογραφία τους που θα κρατήσει 20 χρόνια, θα δημιουργήσουν μια δυνατή σχέση φιλίας - με δυσκολίες και σκαμπανεβάσματα - που θα διαλύσει το τείχος της διαφοράς ηλικίας και το φόβο της εξωτερίκευσης σκέψεων και συναισθημάτων.

Η ταινία (γυρισμένη με την τεχνική claymation) μας εκπλήσσει κάθε στιγμή αγγίζοντας θέματα, όπως: η παραμέληση στην παιδική ηλικία, η κατάθλιψη, η μοναξιά, η παχυσαρκία, ο αυτισμός, ο αλκοολισμός, ο εκφοβισμός, το άγχος, η κλεπτομανία, η αγοραφοβία.

 

 The Party

 

The  Party

Το Πάρτι

 ΗΠΑ  ?  1968  ?  Μπλέικ Έντουαρντς  ?  99΄

 

O Hrundi Bakshi είναι ένας καλοκάγαθος και αφελής κομπάρσος ινδικής καταγωγής. Η συμμετοχή του σε μια ταινία χολιγουντιανής παραγωγής δημιουργεί πολλά προβλήματα στους συντελεστές της. Ο Hrundi ενεργοποιεί κατά λάθος έναν εκρηκτικό μηχανισμό και καταστρέφει τα πανάκριβα σκηνικά. Ο σκηνοθέτης εξαγριωμένος τον διώχνει από τα γυρίσματα και προσπαθεί να τον απομακρύνει εξ ολοκλήρου από τα κινηματογραφικά πλατό θεωρώντας την παρουσία του επικίνδυνη. Κι ενώ γίνονται οι απαραίτητες κινήσεις για την απομάκρυνση του Hrundi, αυτός καταλήγει - από λάθος - καλεσμένος σ? ένα πάρτι για διάσημους για να το? καταστρέψει κι αυτό. Ή μήπως για να το κάνει αξέχαστο;

Ο κεντρικός χαρακτήρας της ταινίας είναι μετανάστης που προσπαθεί να τα καταφέρει στο παιχνίδι του αμερικανικού ονείρου. Όμως ο ψεύτικος κόσμος θα καταρρεύσει μέσα από το φίλτρο της παιδικότητας του ήρωα που θα καταλήξει αλώβητος, κερδισμένος. Θα βγάλει τη γλώσσα στην άρχουσα τάξη, θα κερδίσει και το κορίτσι!

 

 

 Dirty Pretty Things

 

Dirty  Pretty  Things

Βρώμικα Όμορφα Πράγματα

 Βρετανία  ?  2002  ?  Στίβεν Φρίαρς  ?  97΄

 

Με όχημα την ιστορία ενός Νιγηριανού, του Όκουε, και μιας Τουρκάλας, της Σενάι, που εργάζονται παράνομα σε ξενοδοχείο του Λονδίνου, ο φακός του Stephen Frears μας ξεναγεί σε όσα «βρώμικα» συμβαίνουν πίσω απ? την αστραφτερή βιτρίνα της αγγλικής πρωτεύουσας. Έντρομοι παρακολουθούμε τα όσα διαδραματίζονται γνωρίζοντας ότι η πραγματικότητα είναι ίδια σε όλες τις σύγχρονες μεγαλουπόλεις. Παρόμοιες ιστορίες συμβαίνουν όπου υπάρχουν απελπισμένοι λαθρομετανάστες που αναζητούν μια καλύτερη τύχη, αυτό που η δική τους πατρίδα δεν μπόρεσε να τους προσφέρει.

Ο Όκουε κάνει δύο δουλειές για να μπορέσει να επιβιώσει: την ημέρα οδηγεί ταξί και τη νύχτα εργάζεται θυρωρός στο ξενοδοχείο. Η Σενάι έφυγε από τη χώρα της για να αποφύγει έναν αναγκαστικό γάμο και εργάζεται σαν καμαριέρα. Στο ξενοδοχείο γίνονται διάφορες «βρώμικες» δουλειές, όπως διακίνηση ναρκωτικών και πορνεία. Ωστόσο, όταν ο Όκουε βρίσκει μια ανθρώπινη καρδιά σε μια τουαλέτα, συνειδητοποιεί ότι λαμβάνουν χώρα πολύ πιο αποκρουστικά εγκλήματα από εκείνα που γνώριζε...

 

 Hotel Rwanda

 

Hotel Rwanda

 Βρετανία, Καναδάς, ΗΠΑ, Ιταλία, Νότια Αφρική  ?  2004

?  Τέρι Τζορτζ  ?  120΄

 

Η Ρουάντα ήρθε στο επίκεντρο της παγκόσμιας επικαιρότητας λόγω των φυλετικών συγκρούσεων του 1994 κατά τις οποίες υπολογίζεται ότι έχασαν τη ζωή τους 1.000.000 άνθρωποι, ενώ περισσότεροι από 2.000.000 αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τη χώρα. Η ταινία αφηγείται την αληθινή ιστορία του Πολ Ρουζεσαμπαγκίνα, ο οποίος κατάφερε να σώσει πάνω από 1.200 συνανθρώπους του ρισκάροντας την ίδια του τη ζωή, όταν μετέτρεψε το ξενοδοχείο που εργαζόταν σε καταφύγιο για τους πρόσφυγες - θύματα των φυλετικών εκκαθαρίσεων.

 

Η ταινία είναι αποκαλυπτική της μακαριότητας με την οποία ο «πολιτισμένος» κόσμος αντιμετωπίζει ακόμα και την πιο απίστευτη τραγωδία, αρκεί αυτή να μην τον αφορά άμεσα. Υπενθυμίζει την αδιαφορία της Δύσης, που άπραγη παρακολουθούσε τον εμφύλιο της Ρουάντα και έμμεσα επέτρεψε να εξελιχθεί μια διαμάχη φανατικών σε γενοκτονία. Καταδικάζει την ολιγωρία της διεθνούς κοινότητας κάνοντας κριτική στην επιλεκτική ευαισθησία της και στην υποκριτική ρητορεία περί δημοκρατικών ελευθεριών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

 

 Home

Home

 Γαλλία  ?  2009  ?  Ιάν Αρτού-Μπερτράν  ?  95΄

 

Το Home είναι μια καλλιτεχνική οικολογική καταγραφή, ένα εντυπωσιακό ντοκιμαντέρ που αναφέρεται στις κλιματικές αλλαγές της Γης και στην εξάντληση των φυσικών αποθεμάτων της. Ο άνθρωπος έχει διαταράξει τις ισορροπίες του πλανήτη καταστρέφοντας αλόγιστα τον φυσικό πλούτο, καταναλώνοντας με ακατάσχετη βουλιμία τους φυσικούς πόρους και ρυπαίνοντας με περίσσια ανευθυνότητα την ατμόσφαιρα.

Ο στρατευμένος στην προστασία του περιβάλλοντος Γάλλος φωτογράφος, Yann Arthus-Bertrand, μοιράζεται μαζί μας τον προβληματισμό και την ανησυχία του. Υπενθυμίζει τους κινδύνους που διατρέχει ο πλανήτης μας, το Σπίτι όλων, που κινδυνεύει από το φαινόμενο του θερμοκηπίου, την εξαφάνιση ζώων και φυτών, την εξάντληση των πρώτων υλών.

Το Ηome γυρίστηκε με στόχο να αφυπνίσει συνειδήσεις και να ωθήσει σε δράση, ώστε να μη βρεθούμε κάποια στιγμή στο χείλος του γκρεμού.

Μπορείτε να μας βρείτε

Καραγιάννη & Αντιγόνου 2   Τ.Κ.: 34100
Τηλ: 22210-78691  Fax: 22210-78691
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Βάρδια: Πρωϊνό